Søgefelt


Grøn transport har raketfart i Frederikshavn Kommune

Over hundrede borgere fra Frederikshavn Kommune har stillet sig til rådighed som testpersoner, og allerede nu er resultatet positivt. Samtlige personer, der indtil videre har lånt en el-cykel svarer, at de enten selv har købt en el-cykel, har konkrete planer om det eller ønsker at cykle mere. Susanne Wennerwald fra Frederikshavn er én af dem:

”Jeg var overbevist ved første tur. Jeg har allerede købt min egen. Det gør lige præcis den forskel, som man behøver for, at det føles nemt, når man cykler med motoren tændt,” fortæller Susanne Wennerwald, der nu har skiftet bilen ud med el-cykel til arbejde.

Gevinst for klimaet

El-cykler har stort potentiale som klima-venlig transportform. Undersøgelser viser, at hovedparten af alle kørte ture på mellem 5 og 11 kilometer foregår i bil. Energibyen Frederikshavn har regnet på tallene. Hvis alle bilister i Frederikshavn Kommune bare én gang om året cykler, i stedet for at tage bilen, på en tur på fem kilometer, så sparer det 13 ton Co2. Hvis bilisterne tager cyklen en gang om ugen, er det 676 ton Co2 om året. Det er præcis det, der er hensigten med at låne el-cyklerne ud, siger projektchef i Energibyen Frederikshavn, Poul Rask Nielsen:

”Vi håber jo, at flere får øjnene op for cyklen og el-cyklen som alternativ til bilen eller som transportmiddel i stedet for bil nummer to. Vi er samtidig overraskede over hvor begejstrede tilbagemeldingerne er. Men det ser ud til, at der er ved at ske en markant udvikling i klima-bevidstheden, også på et helt konkret plan.”

Lokalt gennembrud

Brancheforeningen Danske Cykelhandlere oplyser, at der i 2018 blev solgt 50.000 el-cykler på landsplan. Cykelhandlere i Sæby, Skagen og Frederikshavn fortæller, at el-cyklerne netop nu har sit store gennembrud her i kommunen:

”Vi har allerede solgt flere i år, end hele sidste år. Og den feedback vi får er, at ingen fortryder. Tværtimod, så hører vi kun, at sådan én skulle de have købt før,” siger Jens Møller fra Møllers Cykel Shop.

På baggrund af en sammenligning med Holland, som traditionelt er cykelland nummer et, med Danmark på en anden plads, så er forventningen, at tallet på landsplan stiger i år. I Holland er hver anden solgte cykel en el-cykel.

 

Grøn transport har raketfart i Frederikshavn Kommune:

Salget af el-cykler på vej mod rekord

En lille elmotor, der hjælper til, når cyklens pedaler trædes, kan ændre trafikanters vaner. Det viser de første resultater af et eksperiment, som Energibyen Frederikshavn gennemfører i øjeblikket, og som går ud på at få flere til at skifte bilen ud med cyklen til småture i nærområdet. Over hundrede borgere fra Frederikshavn Kommune har stillet sig til rådighed som testpersoner, og allerede nu er resultatet positivt. Samtlige personer, der indtil videre har lånt en el-cykel svarer, at de enten selv har købt en el-cykel, har konkrete planer om det eller ønsker at cykle mere. Susanne Wennerwald fra Frederikshavn er én af dem:

”Jeg var overbevist ved første tur. Jeg har allerede købt min egen. Det gør lige præcis den forskel, som man behøver for, at det føles nemt, når man cykler med motoren tændt,” fortæller Susanne Wennerwald, der nu har skiftet bilen ud med el-cykel til arbejde.

Gevinst for klimaet

El-cykler har stort potentiale som klima-venlig transportform. Undersøgelser viser, at hovedparten af alle kørte ture på mellem 5 og 11 kilometer foregår i bil. Energibyen Frederikshavn har regnet på tallene. Hvis alle bilister i Frederikshavn Kommune bare én gang om året cykler, i stedet for at tage bilen, på en tur på fem kilometer, så sparer det 13 ton Co2. Hvis bilisterne tager cyklen en gang om ugen, er det 676 ton Co2 om året. Det er præcis det, der er hensigten med at låne el-cyklerne ud, siger projektchef i Energibyen Frederikshavn, Poul Rask Nielsen:

”Vi håber jo, at flere får øjnene op for cyklen og el-cyklen som alternativ til bilen eller som transportmiddel i stedet for bil nummer to. Vi er samtidig overraskede over hvor begejstrede tilbagemeldingerne er. Men det ser ud til, at der er ved at ske en markant udvikling i klima-bevidstheden, også på et helt konkret plan.”

Lokalt gennembrud

Brancheforeningen Danske Cykelhandlere oplyser, at der i 2018 blev solgt 50.000 el-cykler på landsplan. Cykelhandlere i Sæby, Skagen og Frederikshavn fortæller, at el-cyklerne netop nu har sit store gennembrud her i kommunen:

”Vi har allerede solgt flere i år, end hele sidste år. Og den feedback vi får er, at ingen fortryder. Tværtimod, så hører vi kun, at sådan én skulle de have købt før,” siger Jens Møller fra Møllers Cykel Shop.

På baggrund af en sammenligning med Holland, som traditionelt er cykelland nummer et, med Danmark på en anden plads, så er forventningen, at tallet på landsplan stiger i år. I Holland er hver anden solgte cykel en el-cykel.