Søgefelt


Sådan ombygger Stena færge til fuld batteridrift på 12 år

Selvom Stena Line forventer at skifte til batteridrift, når Jutlandica-færgen lægger til kaj inden sommeren 2018, er det først i 2030, at fartøjet kan lægge fra Frederikshavn og vende skuden mod Gøteborg med fuld batteridrift.

»Jutlandica-færgen vil i første omgang være et hybrid fartøj, der både drives med el og diesel. Det vil først være omkring 2030, at vi kan sejle med fuld eldrift på batterier,« forklarer pressechef Jesper Waltersson i en mail til Ingeniøren.

Læs også: Træg start for rene danske batterifærger

Da elfærgen ikke overgår til fuld batteridrift før 2030, vil Stena Line gradvist transformerer en del af det elforbrug, som normalt har været forsynet med en dieselgeneratorer, med el fra batterier.

Inden sommerferien installeret et 1 MWh batteri. Når alt er gennemført, er målet at nå helt op på de 50 sømil, der er mellem Frederikshavn og Gøteborg. Det vil kræve et batteri med en kapacitet på 50 MWh.

 

Batteridrift på elfærgen

Tre faser mod fuld batteridrift

Fase 1
Første skridt handler om at gøre det muligt at skifte til batteridrift, når færgen lægger til kaj. Derfor bliver et 1 MWh batteri installeret inden sommeren 2018.

Fase 2
I anden fase skal færgen have et 20 MWh stort batteri, der kan dække energiforbruget til manøvrering i havnene og op til 10 sømils sejlads på ren batteri. Her forbindes batterierne til propellerne.

Fase 3
I tredje fase og sidste implementeringsfase er målet at nå helt op på de 50 sømil, der er mellem Frederikshavn og Gøteborg. Derfor kræves et batteri med en kapacitet på 50 MWh.
Kilde: Stena Line

Jesper Waltersson forklarer, at når elfærgen skal oplades, vil det ske ved hjælp af en automatisk opladningsstation – dog med manuel tilkobling til færgen.

»Opladningen kommer til at ske via de typer landstrømstilslutninger, der findes i dag. Vi anvender eksisterende HVSC, High Voltage Shore Connection, 10,5 kV. Effekten bliver 1,6 MW. Og færgen kommer til, at oplade ca. 500 kWh, hver gang vi ligger i havn,« forklarer Jesper Waltersson.

Læs også: Europas havne opgiver at forsyne svinende krydstogtskibe med strøm

I første fase af elektrificeringsprojektet, skal Jutlandica inden sommerferien have installeret et batteri med en kapacitet 1 MWh. Batteriet er opbygget af mindre batterier på 5,7 kWh, der igen er sammensat af battericeller med kapacitet på omkring 250 Wh hver.

Et batteri på 1 MWh er på ingen måde stort nok til at drive hele færgen, så i første omgang er det kun nogle få ting, der kan køre på el.

»Batteriet rækker til at drive bovpropellerne, som vil blive den største forbruger af elkraft. For at drive den øvrige udrustning behøves blot en generator. Disse kommer til at køre samtidig,« påpeger Jesper Waltersson.

Forfatter: 
Af Tobias Amnitzbøll Bruun Lauritzen , Ingeniøren